بهینه خواندن برای کنکور ارشد


به صورت کلی از نظر من بهینه خواندن برای کسب رتبه مطلوب بین افرادی که می خواهند رتبه مطلوبی را کسب نمایند را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. افرادی که سطح مطلوبی را در درس زبان دارند و می توانند درصد بالای 50 را در کنکور کسب نمایند.
  2. افرادی که سطح مطلوبی در درس زبان ندارند و حتی با خواندن و در نظر گرفتن زمان زیاد برای زبان نمی توانند به درصد مطلوبی برسند.

با بررسی کارنامه های سال های قبل و  حتی امسال(1399) دیده می شود که کسانی که در درس زبان سطح مطلوبی دارند یا می توانند با در نظر گرفتن زمان مناسب برای مطالعه آن می توانند به درصد مطلوب بالای 50 برسند و با مطالعه مناسب و نه خیلی عمیق درس های دیگر (متناسب با گرایش) می توانند به رتبه موزد قبولی دست یابند در این مورد به صورت فرضی فردی را در نظر می گیریم که جزوه افرادی است که در زبان سظح مطلوبی دارد و می تواند با مطالعه آن به درصد 50 یا بالاتر برسد همین فرد اگر برای درس های عمومی دیگر یعنی مدار 1 و 2  و پکیج ریاضی و دروس تخضیضی متناسب با رشته بتواند مطالعه مفهومی ولی نه چندان عمیق داشته باشد, همچین فردی حتما” می تواند به رتبه مناسب دست یابد.

حال فرض می کنیم همین فرد می تواند با خواندن تنها معادلات و بخش های مهم ریاضی مهندسی و بخش های مهم آمار (البته اگر بخش های مهم را که به صورت رایج در کنکور از آنها سوال طرح می شود را به صورت کاملا مفهومی و عمیق مطالعه کند)کسب درصد 30 در بدترین حالت و کسب درصد 50 و بالاتر می تواند برای این شخص تضمین شود

حال اگر این شخص 70 درس مدار را به صورت مفهومی و عمیق مطالعه نماید می تواند به درصدی بین 40 تا 70 دست یابد.

با فرض شاخه سیستم های قدرت این شخض می تواند با مطالعه خوب به درصد 50 در درس ماشین های الکتریکی 1 و 2  و بررسی سیستم های قدرت برسد و با مطالعه عمیق چند بخش مهم از کنترل یا الکترومغناطیس این شخص می تواند به صورت حداقلی به درصد 25 به بالا دست یابد.

با خصوصیات نام برده شده فردی با درصد های زیر را در نظر می گیریم:

زبان: 50%

کل ریاضیات: 40%

مدار 1و2: 50%

ماشین های الکتریکی 1 و 2 و بررسی سیستم های قدرت: 50%

کنترل خطی (الکترومغناطیس): 25%

این درصد ها با توجه به کارنامه های قبلی به صورت تقریبی رتبه ای بین 50 تا 200 را نتیجه خواهد داد و دیده می شود که فردی که مهارت زبان دارد می تواند با مطالعه کاملا” بهینه و هوشمند به رتبه مطلوبی دست یابد.

در مقابل فردی را در نظر می گیریم که حتی با مطالعه زبان نمی تواند به درصد مطلوبی در این درس دست یابد. این شخص باید ضعف خود را با تکیه بر درس های ضریب بالا برای مثال در شاخه قدرت( یکی از دورس عمومی ریاضیات یا مدار1و2 و درس تخصیصی ضریب4) بپوشاند.

شخصی که این ویژگی ها را دارد باید به صورت کاملا” عمیق یکی از دروس ریاضیان و مدار 1 و 2 را به همراه درس تخصصی(در قدرت ماشین های الکتریکی 1 و 2 و بررسی سیستم های قدرت) مطالعه کند و با رسیدن به درصد های بالا در این دروس به رتبه مطلوبی برسد.

بافرض اینکه شخص درس های مدار 1 و 2 و درس تخصصی را به صورت کاملا” عمیق مورد مطالعه قرار دهد:

به عنوان مثال:

زبان: 15%

ریاضیات: 30%

مدار های الکتریکی 1 و 2: 65% (به بالا)

ماشین های الکتریکی 1 و 2: 65%(به بالا)

کنترل خطی(الکترومغناطیس):25%

این درصد ها نیز با توجه به سایر درصد های موجود در کنکور به صورت تقریبی رتبه ای بین 40 تا 150 را نتیجه خواهد داد.

پس از در نظر گرفتن درصد ها ( به صورت کاملا” تقریبی) منظور از این درصدها این است که کسی که سطح زبان مورد قبولی دارد می تواند با مطالعه بهینه و صرف وقت به صورت یکسان بین درس های نام برده شده به رتبه مطلوب دست یابد.

از طرفی شخصی که سطح مطلوبی در زبان ندارد باید اکثر زمان مطالعه خود را صرف خواندن درس ضریب 4 و یکی از دروس ریاضیات و مدار 1 و 2 بکند.

هدف از آوردن درصدها بررسی تقریبی رتبه ها برای سرمایه گذاری بر روی دروس و مطالعه هدفمند برای کنکور  سال بعد می باشد.

از طرفی درس زبان به عنوان درسی که می تواند برنامه کلی مطالعه دروس را تحت شعاع قرار دهد در نظر گرفته شد چرا که کسانی که برای کنکور ارشد مطالعه می کنند می توانند از بین دروس مدار 1 و 2 و یا ریاضیات برحسب توانایی و پایه تحصیلیشان به یک سطح قابل قبول دست یابند, در صورتی که درس زبان را نمی توان در مدت زمان محدود به سطح مطلوب رساند(البته در هر کاری استثنا وجود دارد!).

مطالب بررسی شده در این مقاله برای اشخاصی است که می خواهند به صورت بهینه مطالعه و نتیجه بگیرند (بهترین منبع برای تنظیم هدف و تنظیم وقت برای مطالعه دروس بررسی کارنامه سال های قبلی خواهد بود).

البته هستند کسانی که هم سطح زبان مناسب دارند و هم توانایی مطالعه و دستیابی به درصد های مناسب در کلیه دروس را دارند که معمولا” این افراد به رتبه های زیر 30 خواهند رسید.

*درصد های بررسی شده در این مقاله با فرض برای گرایش سیستم های قدرت در نظر گرفته شد برای سایر گرایش ها متناسب به دروس تخصصیشان می توان مطالب گفته شده را در نظر گرفت.

نتیجه گیری :

بهینه خواندن برای رسیدن به رتبه ای مطلوب مفید خواهد بود چراکه زیاد هستند اشخاصی که در خواندن دروس و تنظیم زمان برای مطالعه آنها سردرگم می باشند.

( هدف حد نداره, می جنگیم برای بهترین ها 😉 )

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *