گرایش های ارشد برق قدرت و مقایسه دانشگاه های تهران در گرایش قدرت

در این مقاله قصد داریم که به بررسی گرایش های ارشد برق قدرت و مقایسه دانشگاه های تهران در گرایش قدرت بپردازیم. هدف اصلی مهندسی قدرت تولید برق در نیروگاه ها، انتقال نیرو از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه­ های شهری و روستایی و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است. گرایش های ارشد برق قدرت این گرایش به چند زیر گرایش تقسیم می­شود:

الف) سیستم­های قدرت:

این گرایش به بررسی،تجزیه و تحلیل سیستم­های قدرت می­پردازد. دانشجویان در این گرایش با انواع نیروگاه­های آبی،گازی،سیکل ترکیبی و….آشنا می­شوند. این گرایش به کلیه مسایل مرتبط با تولید،توزیع و تبدیل انرژی الکتریکی به شکل قابل استفاده توسط مصرف کنندگان،اختصاص دارد. دانشگاه­های سطح اول تهران در این گرایش به ترتیب زیر بوده و مهمترین مطالعاتی که در این دانشگاه­ها مورد توجه اساتید است به شرح زیر است:

1.دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

قطب گرایش سیستم­های قدرت در ایران دانشگاه صنعتی امیرکبیر می­باشد و برخلاف تصور عامه قویترین هیئت علمی سیستم­های قدرت را در ایران دارا هستند و نزدیکترین دانشگاه به این دانشگاه را می­توان دانشگاه تربیت مدرس نام برد. مهمترین مطالعات در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر روی مطالعه خود شبکه قدرت بوده و کمتر شبکه فشار متوسط یا فشار ضعیف مورد مطالعه قرار می­گیرد. همچنین بازار برق نیز تنها توسط دکتر حسینیان مورد تحقیق و بررسی قرار می­گیرد.

2.دانشگاه تربیت مدرس:

رتبه دوم در زیر شاخه سیستم­های قدرت در ایران به دانشگاه تربیت مدرس تعلق دارد. گروه قدرت این دانشگاه تیم قوی و پویایی را خصوصا در زمینه بازار برق و شبکه­های هوشمند ترتیب داده است.

3-دانشگاه تهران:

عمده مطالعات در دانشگاه تهران همچون دانشگاه امیرکبیر بر روی خود سیستم قدرت و شبکه­ فشار قوی و بازار برق متمرکز است.

4-دانشگاه صنعتی شریف:

بر خلاف تصور عموم در زمینه سیستم­های قدرت دانشگاه شریف در رتبه 4 قرار دارد و یکی از قویترین اساتید این دانشگاه در این زمره دکتر فتوحی بوده که عمده مطالعات ایشان بر شبکه ­های هوشمند و قابلیت اطمینان حاکم است.

5-دانشگاه­های شهید بهشتی،علم و صنعت و خواجه نصیر:

از نظر سطح و توانایی علمی اعضای دانشگاه­های فوق تفاوت محسوسی میان این سه دانشگاه نیست و تنها از نقطه نظر سلیقه خود دانشجو می­توان به آن نگاه کرد. مقایسه دانشگاه های تهران در گرایش قدرت

ب) گرایش الکترونیک قدرت و ماشین­های الکتریکی:

در این گرایش به طراحی و بهره ­برداری از تجهیزات الکترونیکی ویژه سیستم­های قدرت می­پردازد. این تجهیزات باید با ولتاژ و جریان بالا سازگار باشند. در زمینه ماشین­های الکتریکی نیز طراحی ژنراتورها،ترانسفورماتورها، و موتورهای الکتریکی ارایه می­گردد که این شاخه از زمینه های مهم صنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.

دانشگاه های تهران به ترتیب برتری در گرایش الکترونیک قدرت:
1)دانشگاه صنعتی شریف
2)دانشگاه تهران و امیرکبیر
3)دانشگاه تربیت مدرس
4)دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت
5)دانشگاه شهیدبهشتی

دانشگاه های تهران به ترتیب برتری در گرایش ماشین:

1)دانشگاه تهران
2)دانشگاه امیرکبیر
3)دانشگاه تربیت مدرس و صنعتی شریف
4)دانشگاه علم و صنعت و شهیدبهشتی
5)دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

امیدوار هستم که توضیحات ارایه شده در مورد گرایش های ارشد برق قدرت به انتخاب رشته درست شما کمک نماید.

برای دریافت انتخاب رشته رایگان میتوانید در اینجا درخواست دهید.

به امید پیروزی همه

محمدرضا شیخ ها

رتبه 9 کنکور دکتری 1398

کانال تلگرام مشاور برق
مرجع صوتی پرسش و پاسخ سوالات مشاوره ای کنکور ارشد و دکتری و اپلای مهندسی برق